*

Vapari Kaikki hieno melkein kerralla

Kirkko ja kadotus

Sanotaan, että vanhana pirukin alkaa uskovaiseksi.

Kirkossa onkin kiva käydä näyttäytymässä ja tapaamassa tuttuja, samalla kuulla turvallisesti samat saarnat kuin viimeksi, vaikkei niiden sisällöstä mitään jälkikäteen muistaisikaan tai etsisi yhtymäkohtia omaan elämäänsä. Eikä haittaa jos ei konfirmaationsa jälkeen olisi tullutkaan käytyä ja olisi minuun tapaani ollut myös pääsymaksut rästissä toistakymmentä vuotta.

Kirkko on siitäkin hyvä, ettei siellä tarvitse ajatella mitään. Sen kun veisaa mukana. Jumalahan loi ihmisen tyhmäksi ja riippuvaiseksi itsestään, kunnes tuli tieto hyvästä ja pahasta, jonka jälkeen on ollutkin yhtä alamäkeä. Jäädessä tietämättömäksi, lapsen ja eläimen välimuodoksi olisi noudatettu Jumalan tahtoa, koska sitä rikkoessa saakin tämä "rakastava taivaallinen isämme" raivokohtauksen ja langettaa hauraalle kuolevaisellekin perisynnin heti ensimmäisestä virheestä, lätkäisten vielä porttikiellon Paratiisiin. Sitä pidetään yleisesti ja kirjaimellisen tulkinnan mukaan nimenomaan Eevan vikana, mikä onkin näkynyt kautta linjan varsin kattavasti kristillisessä naiskäsityksessä. 

Nyt kirkko toteaa avioliiton olevan uhattuna, koska tulee laki samaa sukupuolta olevien avioliitosta. Kirkon avioliittokäsitys kuulemma pohjaa Jumalan sanaan, eikä sitä ole kuolevaisen valta mennä muuttelemaan. Paitsi kirkolliskokouksessa, jossa onkin koolla sellainen kuolevaisten eliitijoukko, että voidaan äänestää Jumalan tahdosta, enemmistöperiaatteella. Kirkko kuitenkin on suosiosta kilpaillessaan ajanut oppinsa kriisiin omalla välinpitämättömyydellään, ahneudellaan, lyhytnäköisyydellään ja pyrkimällä mukautumaan kivaksi kioskiksi josta armoa jaetaan ilman vuoronumeroa, tosin virkaehtosopimuksen mukaisina annoksina.

Avioliitoista 70 % päättyy eroon, mutta ei kirkkoa tämä kiinnosta kunhan eronneet ja uudetkin puolisot säilyvät kirkollisveron maksajina. Nyt on käynnissä n+1 kierros homokeskustelua, mutta avioliiton kriisistä, hyvänä vanhempana saati puolisona olemisen vaatimuksesta ei ole kuin tuoreille aviopareille vähän kuiskailtu jotain kliseitä sakastissa, koska kirkkoon lopulta mennään maneerisesti veivaamaan samat saarnat, virret, liturgiat ja heitetään joku merkityksetön summa kolehtiin jollekin kohteelle, mikä nyt sattuu olemaan kulloinkin muodissa. McPelastus on myös täällä. 

Kirkko on jo pitkään veistellyt Jumalaa kuvakseen, jo alunperinkin suosion kalastelun uskonnollisilla tulkinnoilla voisi tulkita ensimmäisen käskyn rikkomiseksi (Muistatteko, se vanha "Olen Herra, sinun Jumalasi, äläs juokse vieraissa jumalissa") ja Jumalalla ratsastaen omien vaatimusten perustelu taas rikkoo toista käskyä (Se ankea sananvapauden rajoitus että "Älä lausu turhaan Herran nimeä, varsinkaan kun kyse on aina ja vain siitä mitä sinä haluaisit muiden tekevän").

Tietysti on mahdollista, että palvottavana onkin sellainen Jumala, joka sitten tarvitsee näitä silmiään ymmyrkäisinä räpsytteleviä välikäsiä, vaikka jo perimätiedon mukaan Hän on kyllä varsin taitava saamaan huomion, sikäli kun jotain ilmoittamista tuleekin.

Jumalasta onkin tullut yhä enemmän esiintyvä taiteilija, tarkemmin ottaen näyttelijä, siis tyhjä lasi, jonka on tyytyminen mitä siihen kaadetaan. Niinpä kokonainen moraalijärjestelmä instituutioineen päätyykin kehityksen sijaan olemaan lopulta vain ja ainoastaan sitä, mitä turpeaan mukavuuteen nojaava uskovainen haluaa jumalansa olevan. Kristillistä filosofiaa ei kirkon tilaisuuksissa pohdita, eikä sitä millaisia todella ovat sitten kristilliset arvot käytännössä, vaan noudatamme ulkokohtaista tulkintaa, jonka voi ymmärtää heti, joka nojaa vaihtokauppaan oman kärsimyksen määrän (syistä viis), hyvien tekojen (motiiveista viis) ja rukoilun määrän kolminaisuudeksi (kohteesta viis, yleensä rukoillaan itselle armoa tai laupeimmillaan ratkaisua johonkin mikä itseä maailmassa järkyttää). 

Dietrich Bonhoeffer (1906-1945) oli luterilainen pappi, joka ilmoitti teesikseen Kristuksen kohtaamisen toisissa ihmisissä. Näinä aikoina hän olisi ajankohtainen vain siksi että viini on kallista ja vesi halpaa, mutta liittyy hänen näkemyksiinsä myös tarina joka tuo esiin syvällisemmän puolen tästä katsomuksesta. Hän nimittäin meinasi saada kenkää kirkosta peräti kahdesti: hänen näkemystään pidettiin maallisena, harhaoppisena ja Bonhoeffer joutui vielä kovemman paikan eteen kun vastusti jyrkästi kirkon natsisympatioita sekä vielä natseja erikseen, mistä arvattavasti päätyy leirille. Hän ei taipunut näkemystensä suhteen edes siellä, vaan totesi Kirjeitä vankilasta-teoksessaan sangen avarakatseisesti, ettei tyhmyys ole yksilön ajatuksen viallisuutta, vaan puhdas joukkoilmiö. 

Bonhoefferin teologiasta teen oman kirjoituksensa, sillä hän on näinä aikoina varmasti puhutteleva hahmo usealle, juurikin ihmisyyden puolustajana. Toisin kuin Twitter-päivitykseen sellaisenaan mahtuvat, nykyisen valtavirran hengelliset sisällöt, Bonhoeffer etsi uskonnotonta kristinuskoa, hyvin samanlaisella periaatteella kuin Martti Lutherin "yksin armosta"-pelastusoppi, jossa henkilökohtainen jumalsuhde teki Lutherin omasta ammattikunnasta tarpeettoman. 

Luther voisi puhutella nykyihmistä enemmänkin, jos tiedettäisiin laajemmin hänen suhtautumisensa arvostelijoihinsa. Kun Lutherin juomatapoja moitittiin, lähinnä tiheyden ja määrän puolesta, hän vastasi:  

"On kai parempi olla oluttuvassa ja ajatella kirkkoa...kuin olla kirkossa ja ajatella oluttupaa". 

Letkautuksena hauska, mutta pysähtyessä ajattelemaan tarkemmin saattaa tulla jonkinlainen, kenties jopa hengellinen oivallus. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän JaakkoKorpi-Anttila kuva
Jaakko Korpi-Anttila

IP: → "Kun Lutherin juomatapoja moitittiin.."

"Paljon on koetettu todistaa, että Luther oli syömäri, juomari, valehtelija, väärentäjä, raiskaaja, kuppatautinen, vainoharhainen ja itsemurhaaja, kuitenkin saksalaiset taiteilijat ovat maalanneet hänet sadekehä päänsä päälle." (Egon Friedell, Uuden ajan kulttuurihistoria I s. 303)

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Kerran köyhän lesken lehmä upposi suohon. Piru tuli ja pelasti sen hukkumasta. Jälkeenpäin hän puolusteli tekoaan että se olisi kuitenkin pantu hänen syyksi.

Käyttäjän TeppoNygren1 kuva
Teppo Nygren

Luther ei ilmeisesti ymmärtänyt tai lukenut kääntämäänsä tekstiä, sillä ei raamatussa kielletä alkoholin käyttöä ja siellä oikeastaan neuvotaan ottamaan kuppia kun on surkea olo. En muista kohtaa missä niin neuvotaan, mutta olen raamatun tuntijoiden kanssa keskustellut asiasta. Kirkon avioliittokäsitys koskee ainoastaan kirkollista avioliittoa. Avioliiton merkitys on muuttunut. Ennen avioliitto solmittiin yhteiselämän seurauksen eli syntyvien lasten turvaksi, mutta nykyisin sillä sidotaan vakiseksikumppani itseensä ilman perinteistä merkitystä. Avioliittoa ja sen arvoa, mikä tekee siitä kestävän on aina vastustettu tietyissä piireissä. Ehkä tunnetuimpana on Tarja Halonen joka ainoastaan kansan vaatimuksesta solmi avioliiton tullessaan valituksi presidentiksi. Avioliitolla ajateltiin ja olikin jonkinlainen arvo ennen. Avioliiton myötä amiehestä ja naisesta tuli säätyläisiä. Ne henkilöt jotka ennen yrittivät heikentää avioliittoa suosimalla ja mainostamalla avoliittoa avioliiton sijaan halusivat muuttaa avioliiton merkityksen sellaiseksi, että se ei liity vastuun kantamiseen syntyvästä lapsesta, vaan ettei seksikumppanille tule mieleen käydä harrastamassa sitä muiden kanssa. Avioerot eivät myöskään voi kiinnostaa kirkkoa. Miksi ne kiinnostaisivat ja mitä kirkko voisi tehdä niiden ehkäimiseksi. Muuten koraanikaan ei kiellä alkoholin käyttöä, vaan jotkin hadithit.
Kirkko on kyllä nykyisin poikennut raamatun sisällöstä aika rankasti.

Käyttäjän ilikka kuva
Ilkka Partanen

Kirkolla on Paavalin puheista aika selkeät ohjeet avioeroon suhtautumisessa, mutta vanhatestamentillisuuden kaikottua on uusitestamentillisuudessakin sitten ongelmansa. Taitaa olla jokunen kirkon edustaja kanssasi eri mieltä ettei kirkkoa kiinnostaisi avioerot, saati että se pitäisi asiaa yhdentekevänä ja jonain, mihin se ei voisi edes jäsentensä osalta vaikuttaa.

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset